سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مردم نزد خداوند در روز قیامت و آن که [از دیگران] به خدا نزدیکتر است ، پیشوای دادگر است. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 91 بهمن 23 , ساعت 11:57 صبح

    معمولا در وقوع هر انقلابی علتهای بسیارزیادی روی هم رفته مسبب آن می شوند که این شرایط در خصوص انقلاب اسلامی قابل رویت بوده است که به اختصار به چند مورد اشاره خواهد شد:

-         نارضایتی اکثریت جامعه از شرایط حاکم بر جامعه نه به این معنی که فقط در قشر خاصی صورت بپذیرد بلکه انقلاب ناشی از حضور همه اقشار جامعه صورت گرفت ، حال در کشورهای دیگر انقلاب فقط از سوی طبقه خاصی شروع می شود و به پایان می رسد . شاید در این بین گروهی را به همراه داشته باشند ولی آنچه موتور محرکه انقلاب بوده قشر خاصی بوده اند . ولی در انقلاب اسلامی چنین امری متفاوت بوده است ، کلید حرکت انقلابی از سوی عامه مردم صورت گرفته است . آنجا که حکومت پهلوی برای رضایتمندی عامه مردم نخست وزیر عوض می کرد مردم شعار می دادند << ما می گیم شاه بره نخست وزیر عوض می شه >> . این امر بیانگر اوج تنفر جامه از حکومت آن جامعه می باشد .

-         بسط و گسترش و نفوذ اندیشه و ایدئولوژی جدید جایگزین در انقلاب اسلامی با هدایت و تدبیر حضرت امام خمینی (ره) به دنبال شکست مارکسیسم و ناسیونالیسم در ایران ، تفکر اسلامی موتور حرکت توده های مردمی در انقلاب شد هر چند که در این میان شعارهای گروههای غیر اسلامی به رغم تبلیغات وسیع وجود داشت ولی عامه مردم از آنها رویگردان بودند.

-         وجود فردی با تجربه کافی جهت رهبری حرکتهای مردمی در طول دوران انقلاب که امام خمینی (ره) به عنوان فردی بی نظیر با توجه به روحیه بسیار معنوی و متفکری اندیشمند توانست رهبری انقلاب اسلامی را با درایت خاصی به عهده بگیرد و در این میان مردم نیز وجود وی را بعنوان رهبر انقلاب با جان و دل پذیرا بوده اند .

-         وجود روحیه انقلابی و دینی در مردم همچون عدم تسلیم در برابر اقدامات رفرمیستی نظام پهلوی و بی توجهی مردم به نظام سرکوب گرانه مانند حکومت نظامی با مستمسک قرار دادن حادثه عاشورا و جانفشانی امام حسین (ع) نقطه عطفی را در پیروزی انقلاب به شمار می آمد .   

                                          

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ