سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، سه چیز را دوست می دارد : کم گویی، کم خوابی و کم خوری ؛ و سه چیز را خداوند دشمن می دارد :پُرگویی، پُرخوابی و پُرخوری . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 92 آبان 1 , ساعت 9:4 صبح

غدیر، درخشنده ترین خورشید

درخشنده ترین خورشید این آسمان ، غدیر است . آخرین ماه های عمر شریف خاتم انبیاء ، جمعیتی انبوه از خیل مسلمانان ، در شرایطی ویژه وممتاز اجتماعی بزرگ ، نزول آیاتی سترگ ، خطابه ای والا ، بیعتی عمومی از زبان ها ، بیعتی از یکان یکان مردان و زنان ، اینها و چندی دیگر از این دست ، از غدیر ، حماسه ای درخشنده و ماندگار آفریده است . 

خدای عزوجل ، به معرفی امامت آن مولای یگانه ، امر می کند و رسالت را در گرو تبلیغ آن می داند : " ای رسول ، آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن ، که اگر نکنی ، رسالت او را نرسانده ای ."

آنان که پیش رفته اند باز می گردند وآنان که نیامده اند ، می رسند ، صد و بیست هزار مسلمان ، در کرانه برکه ای که غدیر خم نام دارد ، گرد هم می آیند . منبری از جهاز اشتران فراهم می شود .

پیام آور وحی ، رسول بزرگ اسلام ، به سخن می ایستند ، و خطبه ای ایراد می فرمایند که راهنمای ابدیت می شود .

*عناوین خطبه پیامبر اکرم ، در غدیر خم *

پیامبر اکرم (ص)در آغاز ، حمد و ثنای الهی می کنند و صفات خدای متعال را یاد آور می شوند .

سپس به مطلب اصلی اشاره می کنند و فرمان خدا ،" آیه تبلیغ " را تلاوت می فرمایند . پس از این به امامت امیرالمؤمنین و یازده امام (ع) اشاره می کنند . سپس جانشین خود را بر فراز دست ، بالا می برند و ایشان را مولای هر مرد و زن مسلمان می خوانند :" من کنت مولاه فهذا علی مولاه "

با معرفی او دین کامل می شود و " آیه اکمال دین " نازل می گردد :" امروز دینتان را برایتان کامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام کردم که اسلام دین شما باشد ."

در ادامه به گوشه ای از فضایل امیرالمؤمنین (ع) اشاره می کنند ؛ و سپس به دشمنان ایشان ، هشدار می دهند . مسلمانان را از توطئه های غصب امامت آگاه می کنند و خود ، از آنها بیزاری می جویند ؛ و به همه اعلام می کنند که خدا بر آنها غضب خواهد کرد . سپس آیاتی از قرآن که در مدح امیرالمؤمنین (ع) است ، تلاوت می فرمایند و به آیات قرآن درباره اهل بهشت و اهل دوزخ اشاره می کنند و تأکید می فرمایند که اهل بهشت شیعیان اهل بیت و اهل دوزخ دشمنان آنهایند .

پس از این ، به ترسیم چشم انداز وصایت و معرفی موعود غدیر می پردازند . امام زمان ، حضرت حجة بن الحسن که جان عالم به فدایش باد . را با اوصافی دقیق توصیف می کنند و از آینده جهان خبر می دهند . سپس نکاتی از احکام را بیان می کنند و اعلام می فرمایند که حلال و حرام ، همه ، دردست امامان معصوم (ع)است . بعد از آن , مردم را به تبلیغ پیام غدیردر گوش نسل ها فرا می خوانند ودر بخش پایانی ، از مردم به صورت زبانی پیمان می گیرند .

اجتماع غدیریان ، سه روز به طول می انجامد و در این مدت تمام مسلمانان ، به بیعت حضوری فرا خوانده می شوند ؛ مردان با دست ، زنان با آب تشت .

بدین ترتیب ، غدیر خم ، تجلی گاه خورشید امامت می شود ، تا بر تارک عرش بدرخشد . اینک این ماییم و این میراث گران بها . بر ماست که آن را به جان و دل بیابیم و برسانیم .

                                                      



لیست کل یادداشت های این وبلاگ